11 sprawdzonych sposobów na zwalczanie senności w godzinach pracy

Człowiek może czuć się senny o każdej porze dnia i roku. W zimie może być za mało światła i organizm szybciej się męczy. W lecie duszno i męczący upał sprawiają, że po południu jesteśmy senni. Ale nikt nie odwołuje dnia pracy.

Jeśli nie znasz innej metody walki z sennością poza kawą, ale masz już dość niekończącego się spożywania tego napoju — oto 11 prostych sposobów, które pomogą Ci obudzić się w każdym miejscu!

Woda

Jak na ironię, odwodnienie jest jedną z głównych przyczyn senności. Umyj twarz zimną wodą. Pomoże to złagodzić zmęczenie oczu po długich godzinach spędzonych przy komputerze.

Światło słoneczne

Jeśli możesz, wyjdź na zewnątrz na światło słoneczne. Im bardziej twoje ciało jest wystawione na działanie słońca, tym bardziej stajesz się aktywny i skoncentrowany. Słońce dodaje energii i wspomaga produkcję witaminy D w Twoim organizmie. Jeśli nie możesz wyjść z pomieszczenia, pamiętaj, że sztuczne oświetlenie w pobliżu miejsca pracy daje ten sam efekt.

Aktywność fizyczna

Wykonywanie kilku pompek lub podskoków w miejscu co 30 minut napełni Twoje ciało energią. Jeśli nie możesz wyrwać się na przerwę w aktywności fizycznej, rozciągaj się na miejscu. Rozciągnij stopy, wyciągnij ręce i nogi, ugnij kolana, zrób kilka energicznych wymachów rękami.

Wytężona aktywność umysłowa

Zajęcie mózgu sprawi, że nie będziesz mógł zasnąć. Obserwowanie innych ludzi lub swobodna rozmowa z kolegą z pracy może stymulować aktywność Twojego mózgu. Jeśli nikogo nie ma w pobliżu, posłuchaj muzyki. Gatunki muzyczne takie jak hip-hop, ciężki rock czy rap nie pozwolą Ci zasnąć. Możesz też nucić jakąś melodię.

Umiarkowane spożycie żywności

Jedzenie obfitych posiłków może skłonić do snu nawet najbardziej rozbudzoną i energiczną osobę. Postaw na lekki posiłek, np. sałatkę, a będzie Ci o wiele łatwiej przetrwać pracowity dzień w pracy.

Kofeina

Kofeina z pewnością pomaga złagodzić senność, ale jest uzależniająca. Uważaj również na napoje energetyczne. Pomagają one przezwyciężyć pragnienie snu tylko na chwilę, a kiedy ich działanie się kończy, możesz czuć się jeszcze bardziej zmęczony i przygnębiony niż wcześniej.

Stymulacja zmysłu węchu

Stymulacja zmysłu węchu, np. wdychanie zapachu owoców cytrusowych lub mięty, również może pomóc w szybkim ożywieniu.

Akupresura

Aby ujędrnić skórę, masuj płatki uszu w kierunku zgodnym z ruchem wskazówek zegara i pocieraj grzbiet dłoni między kciukiem a palcem wskazującym.

Śmiech

Co zabawne, serdeczny śmiech nie tylko stymuluje aktywność mózgu, ale także pomaga nie zasnąć.

Orzechy

Przekąski o wysokiej zawartości białka i niskiej zawartości cukru (takie jak nerkowce czy migdały) dadzą Ci szybki zastrzyk energii.

Przeniesienie punktu ciężkości

Jeśli znajdujesz się w środowisku, w którym nie możesz przekąsić orzechów ani wstać z fotela (np. na spotkaniu), staraj się jak najczęściej przenosić swoją uwagę. Wystarczy drobny nowy impuls, nawet zmiana długopisu, aby utrzymać mózg w stanie aktywności.

Warto przypomnieć, że wszystkie powyższe metody tylko na chwilę pomogą pokonać początki senności. Dlatego nie należy rezygnować z dobrego wypoczynku i 8-godzinnego snu w nocy.

Strach przed klaunami